آموزش مدیتیشن

آموزش مدیتیشن با دوره مقدماتی که کیمیاگر طراحی و تولید کرده امکان پذیر است، دوره ای که شروع آن رایگان است و از انواع تکنیک های برای آموزش مدیتیشن در دوره های مختلف استفاده شده است.

فواید آموزش مدیتیشن

آموزش مدیتیشن به شما کمک می کند تا بر جریان افکار خود کنترل داشته باشید، شما پیش از مدیتیشن گذر افکار خود را در ذهنتان احساس می کنید اما پس از آموزش مدیتیشن تمرکز بر افکار و کنترل افکار را تجربه می کنید و می توان گفت در انجام تمارین مدیتیشن با ذهن خود دوست می شوید و نسبت به احوالات درونی خود آگاه خواهید شد و تصمیمات خود را با آگاهی میگیرید، البته نباید این انتظار را داشته باشید که با انجام یک یا دو روز مدیتیشن به این آگاهی برسید بلکه آنچه در آموزش مدیتیشن مهم است تداوم تمارین مدیتیشن است.

آموزش مدیتیشن به شما کمک می کند تا آرامش بیشتری را تجربه کنید و حتی آموزش مدیتشن خواب راحت و کاهش استرس را هم برایتان به ارمغان می آورد؛ اما تمام این فواید هنگامی میسر می شود که مدیتیشن را به صورت مداوم انجام دهید و آن را تبدیل به یکی از عادت های زندگی خود کنید.

آموزش مدیتیشن

آموزش مدیتیشن ذن

مدیتیشن ذن ریشه در بودا دارد و آنچه در مدیتیشن ذن اهمیت دارد کنترل تمرکز است؛ در فرهنگ بودا به مدیتیشن ذن یک نوع مدیتیشن می گفتند که افراد تمرین می کنند حبس در تفکرات خود نشوند و با مدیتیشن ذن تمرین می کنند از انواع تفکرات منطقی رها شوند چون در ذن ، ذهن از تمام تفکرات از پیش آموخته شده رها می شود و البته  آموزش مدیتیشن ذن به شما کمک می کند تا تنش ها و استرس هایی که در طول روز تجربه می کنید را کنترل کرده و به مرور زمان کاهش دهید. تمرکز آموزش مدیتیشن ذن بر تمرین تنفس صحیح و همچنین آگاه شدن به لحظه حال است.

بهتر است برای مدیتیشن ذن در یک مکان آرام مراقبه کنید تا تمرکز و آرامش کافی را در طول مراقبه تجربه کنید.ذاذن در لفظ به معنای مراقبه نشسته است، پس از نام این مدیتیشن متوجه میشویم که آموزش مدیتیشن ذن متمرکز بر نحوه نشستن شماست و حالت نشستن در مدیتیشن ذن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در واقع باید در یک موقعیت راحت بنشینید و کمر خود را صاف نگه دارید؛ برای نشستن افرادی که مبتدی نیستند می توانند از حالت: نیمه نیلوفر آبی (Hankafuza) و  تمام نیلوفر آبی(Kekkafuza) استفاده کنند؛ اما لزومی ندارد که افراد مبتدی از این دو حالت استفاده کنند چون سبب عدم تمرکز خواهد شد پس از توضیح این دو حالت می گذریم؛ اما همچون حالت نشستن شما که مهم بود نحوه قرار گیری سر و چانه هم اهمیت دارد یعنی در آموزش مدیتیشن به شما گوشزد می شود که سر خود را در حالتی راحت قرار دهید که هیچ فشاری به گردنتان وارد نشود و به صورت کلی می توان گفت باید خود را در موقعیتی قرار دهید که احساس راحتی کنید از سر گرفته تا دست ها تمام اعضای بدنتان باید در موقعیتی که راحت هستید قرار بگیرند.

آموزش نکات اولیه مدیتیشن ذن

شما در مدیتیشن ذن باید سعی کنید بر تنفس خود اگاه شوید و دم و باز دم خود را احساس کنید؛ در مدیتیشن ذن باید سعی کنید از ابتدا تا انتهای مراقبه به آهنگ تنفس خود توجه کنید؛ البته ممکن است در ابتدا توجه کافی به تنفس خود نداشته باشید و دچار حواس پرتی شوید اما توجه کامل به تنفس با تدوام مراقبه به دست می آید. در ابتدای آموزش مدیتیشن ذن ممکن است در هنگام مراقبه حواستان پرت شود و به هرچیزی به جز مراقبه توجه کنید اما راهکار چیست؟ طبیعی است که ذهن شما مسیر خود را برود و در افکار گوناگون پرسه بزند و شما عدم تمرکز را احساس کنید اما یکی از راه ها برای بازگشت تمرکز در هنگام مدیتیشن ذن توجه به تنفس است؛ هنگامی که تمرکز خود را از دست می دهید بهتر است به صحیح بودن یا نبودن مراقبه فکر نکنید و توجه خود را معطوف به تنفس و دم و بازدم و جریان های مربوط به تنفس کنید؛ علاوه بر این برای احساس راحتی بیشتر می توانید از بالش زافو که مختص مدیتیشن ذن  طراحی شده است استفاده کنید.

سخنی با افراد مبتدی:

ذهن خود را در گیر صحیح انجام دادن تمارین مدیتیشن نکنید در هنگام آموزش مدیتیشن ذن ممکن است نتوانید همه تمارین را به نحو احسنت انجام دهید چون شما مبتدی هستید و البته باید این را هم بدانید که حتی افراد حرفه ای هم در پاکسازی ذهن به طور کامل موفق عمل نمی کنند و اکثر افراد دچار حواس پرتی و عدم تمرکز می شوند اما آنچه اهمیت دارد این است که با تمرکز بر تنفس به مراقبه برگردید و تمام تمرکزتان را بر مراقبه بگذارید؛ اما هرگز نا امید نشوید و بهترین کار برای شروع آموزش مدیتیشن ذن این است که از راهنما کمک بگیرید که برای حاصل شدن این امر کیمیاگر دوره ی آموزش مدیتیشن ذن را طراحی  و تولید کرده است و شما با کمک این دوره می توانید مدیتیشن ذن را که توسط اساتید مجرب مدیتیشن تولید شده است شروع کنید و در انجام تمارین ذن مدیتیشن با کمک راهنما در طول زمان حرفه ای شوید.

آموزش مدیتیشن صبحگاهی

از مهم ترین فواید آموزش مدیتیشن صبحگاهی این است که باعث کاهش استرس در زندگی شما می شود و سبب می شود روز خود را با انرژی و آرامش بیشتری شروع کنید همچنین آموزش مدیتیشن صبحگاهی متمرکز بر نظم بخشی و ایجاد تعادل بین جسم و ذهن است؛ آموزش مدیتیشن به شما کمک می کند که با نشاط تر شوید و برای انجام امور مختلف توجه کافی و لازم را به دست بیاورید علاوه بر این باعث داشتن خواب با کیفیت می شود و عملکرد مغز را بهبود میبخشد؛ تحقیقات نشان داده اند که مدیتیشن علاوه بر اینکه در کاهش استرس موثر است در ایجاد آرامش عمیق هم کاربردی است؛ با آموزش مدیتیشن صبحگاهی و تداوم انجام مدیتشن آرامشی درونی در ذهن ایجاد می شود و از نشخوار ذهنی جلوگیری می کند.

نکاتی برای آموزش مدیتیشن صبحگاهی :

همه افراد تصور می کنند که برای انجام مدیتیشن صبحگاهی حتما باید وقت زیادی را صرف کنند باید بگوییم که همیشه اینطور نیست، به اندازه ای که نیاز است می توان مدیتیشن کرد، حتی میتوانید در صبحگاه ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و مدیتیشن کنید آنچه مهم است مدت زمانی که مدیتیشن انجام می دهید نیست بلکه تداوم مدیتیشن است و بهتر است به جای اینکه نگران مدت زمان مدیتیشن باشید به تداوم ان فکر کنید.

آموزش مدیتشن صبحگاهی متمرکز بر نشستن نیست یعنی حتما نباید مثل مدیتیشن ذن بنشینید و مدیتیشن کنید، مختار هستید که بخوابید یا حرکت کنید یا بنشینید هر کدام که تمایل بیشتری به انجام ان دارید برای شما مفید تر خواهد بود اما باید در نظر داشته باشید که زمانی را صرف توجه به حس های اطراف خود مثل تنفس و شنیدن و دیدن و دیگر احساسات درونی کنید.

متمرکز بودن در آموزش مدیتیشن و در حین انجام تمارین مدیتشن یکی از موانعی است که افراد با آن روبرو می شوند و عدم تمرکز افراد مبتدی را دچار یاس و ناامیدی می کند اما مهم است که بدانید شما تنها نیستید و همه گاهی تمرکزشان را از دست می دهند اولویت شما باید انجام مدیتیشن باشد و نباید به انجام مدیتیشن بدون نقص فکر کنید چون با تداوم انجام مدیتیشن تمرکز روزافزون را تجربه می کنید.

چطور مدیتیشن صبحگاهی انجام دهید؟

۱.پیشنهاد می شود که از بازه های زمانی کوتاه مدیتیشن صبحگاهی را شروع کنید؛ چون آموزش مدیتیشن صبحگاهی متمرکز بر ایجاد حس آرامش است.

۲.در آموزش مدیتیشن صبحگاهی هدفمند پیش بروید و برای خود اهدافی از آموزش مدیتیشن در نظر بگیرید تا محرکی برای انجام مدیتیشن روزانه شود.

۳.بهترین زمان برای آموزش مدیتیشن صبحگاهی؛ پس از بیدار شدن است سعی کنید آموزش مدیتیشن را جایگزین چک کردن تلفن همراه در ابتدای روز کنید.

۴. برای انجام مدیتشن صبحگاهی مکان آرامی را انتخاب کنید تا چیزی مانع تمرکزتان نشود و آرامش داشته باشید.

۵.هر روز در یک زمان معین به آموزش مدیتیشن صبحگاهی بپردازید و سعی کنید منظم پیش بروید.

۶.اگر تازه کار هستید ممکن است در ابتدای مدیتیشن تنش را در بدن خود احساس کنید برای از بین بردن این نوع تنش ها آرامش خود را حفظ کنید و توجه خود را به تنفستان برگردانید.

۷. برای آموزش مدیتیشن صبحگاهی می توانید از دوره های کیمیاگر استفاده کنید و با راهنما پیش بروید تا احساس بهتری داشته باشید و از مدیتیشن کردن لذت ببرید.